www.otsm.idx.gr - Οι Τράπεζες Στο Μικροσκόπιο





ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΥΠΟ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

·       Κλιμακώνεται η πίεση των καταναλωτών στις τράπεζες

·       Εξακολουθούν να προκαλούν με νέες διαφημίσεις

·       Η απόφαση αναμένεται εντός του Απριλίου

 

Συνεχίζουμε και κλείνουμε σήμερα την ενημέρωσή σας για την πολύ ενδιαφέρουσα δίκη στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθήνας που έγινε στις 11 Μαρτίου 2002 μετά από αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της Ενωσης Καταναλωτών & Δανειοληπτών για την απαγόρευση των παραπλανητικών διαφημίσεων των τραπεζών για πιστωτικές κάρτες και καταναλωτικά δάνεια με επιτόκια πέραν του ανώτατου νόμιμου, σήμερα, 9,25% σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του Αρείου Πάγου.

ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ

Οι τράπεζες κατέθεσαν σειρά τυπικών ενστάσεων, κύρια για το κατά πόσο νομιμοποιείται η Ενωση Καταναλωτών & Δανειοληπτών να ζητά τον έλεγχο των διαφημίσεων. Αυτό ήταν μια πρώτη ένδειξη της αμηχανίας των για την ουσία της αίτησης. Στο δικόγραφο, βέβαια, είχαν διαβάσει ότι, “σύμφωνα με το άρθρο 2 του καταστατικού της, σκοπός της είναι μεταξύ άλλων και ο έλεγχος και περιορισμός της διαφήμισης, ο έλεγχος των πάσης φύσεως συμβάσεων που απευθύνονται στον καταναλωτή και η απαλλαγή αυτών από καταχρηστικούς όρους, ο έλεγχος κόστους και τιμής των προϊόντων και υπηρεσιών και τού τρόπου διάθεσης και παροχής αυτών, η βελτίωση της ποιότητας των καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών του ιδιωτικού καθώς και του εν γένει δημόσιου τομέα, η προστασία της αξιοπρέπειας, της υγείας και της ασφάλειας του καταναλωτή καθώς και των πάσης φύσεως νομίμων δικαιωμάτων και συμφερόντων του καταναλωτή συμπεριλαμβανομένων και εκείνων απο οποιαδήποτε μορφή δανεισμού ή/και εγγυοδοσίας, η ευαισθητοποίηση του καταναλωτή στην ανάγκη οργανωμένης και διαρκούς επαγρύπνησης για την αποτελεσματική προστασία του, η προληπτική αλλά και κατασταλτική στήριξη και προστασία κάθε θιγόμενου καταναλωτή πάσης φύσεως και προελεύσεως προϊόντων και υπηρεσιών καθώς και η λήψη κάθε νόμιμου και αποτελεσματικού μέτρου αποδοκιμασίας προμηθευτών προϊόντων και παροχέων υπηρεσιών που προσβάλλουν τα δικαιώματα, τα συμφέροντα και την αξιοπρέπεια του καταναλωτή”.

ΜΑΡΤΥΡΑΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ

Η ακροαματική διαδικασία που διηύθυνε με άψογο τρόπο ο Πρόεδρος και που κράτησε περισσότερο από δυόμισυ ώρες, ξεκίνησε με την κατάθεση του γράφοντος που ξεπέρασε την  μιάμισυ ώρα και τοποθέτησε το όλο θέμα της βέβαιης παραπλάνησης των καταναλωτών που προκαλούν οι κρινόμενες διαφημίσεις και εξήγησε τις σκόπιμες ελλείψεις τους στα ελάχιστα απαραίτητα στοιχεία που απαιτεί ο ν. 2251/1994 περί προστασίας του καταναλωτή. Εγινε λεπτομερής αναφορά στα κρινόμενα διαφημιστικά μηνύματα και ακολούθησε καταιγισμός 5-7 ερωτήσεων από καθένα απο τους δικηγόρους των τραπεζών και της Ενωσης Ελληνικών Τραπεζών.

ΟΙ ΑΠΟΔΕΙΞΕΙΣ

Ενδεικτικά, παραθέτουμε τα κείμενα τριών από τα δεκαπέντε κρινόμενα διαφημιστικά μηνύματα και τις αποδείξεις που δώσαμε για καθένα, τόσο γραπτά όσο και προφορικά στο ακροατήριο.

1.       ABN AMRO BANK N.V. (Ολλανδίας)

[Τηλεοπτικό 1 - Εναρξη προβολής 19-11-2001]

  Εκφωνήτρια

Ποια κάρτα επιστρέφει 10% σε κάθε αγορά σας μέχρι την Πρωτοχρονιά;

ΑΒΝ ΑΜRO VISA, ή χαρισματική κάρτα.

 [Ραδιοφωνικό - Εναρξη 6-11-2001]

  Εκφωνήτρια

Το δώρο της Κατερίνας, το δώρο μου από την ABN AMRO. Το δώρο  του Νίκου, το δώρο μου από την ABN AMRO. Το δώρο της Άννας...

  Εκφωνητής

Φέτος για όσες αγορές κάνετε μέχρι τα Χριστούγεννα με ABN AMRO VISA, κερδίζετε δώρο το 10%. Αποκτήστε και σείς με ένα απλό τηλεφώνημα στο 94.97.600 την ABN AMRO VISA.

  Εκφωνήτρια

Και το 10% ; Χάρισμά σας.

  Eκφωνητής

  ABN AMRO VISA. Η χαρισματική κάρτα.

 [Ραδιοφωνικό 2 - Εναρξη 6-11-2001]

  Εκφωνητής

Φέτος το καλύτερο Χριστουγεννιάτικο δώρο δεν θα το πάρετε από τους γονείς, ούτε απο τους φίλους. Θα το πάρετε από μια κάρτα.

  Εκφωνήτρια

ABN AMRO VISA. Η μόνη κάρτα που σας χαρίζει μέχρι τα Χριστούγεννα 10% σε κάθε αγορά σας.

  Εκφωνητής

Αποκτήστε και σείς με ένα απλό τηλεφώνημα στο 94.97.600 την ABN AMRO VISA.

  Εκφωνήτρια

Kαι το 10% ; Χάρισμά σας.

  Εκφωνητής

ABN AMRO VISA. Η χαρισματική κάρτα.

Οπως κατατέθηκε στο δικαστήριο, «η τράπεζα αυτή διαφημίζει τη συγκεκριμένη πιστωτική της κάρτα ως «χαρισματική κάρτα» (αφού χαρίζει 10% για όσες αγορές κάνει κανείς μέχρι τα Χριστούγεννα) και ότι με ένα απλό τηλεφώνημα στο 94.97.600 μπορεί κανείς να την αποκτήσει. Οταν τηλεφωνήσει όμως κάποιος στο τηλέφωνο αυτό, πληροφορείται ότι υπάρχουν στοιχεία προσδιοριστικά της τιμής του συγκεκριμένου προϊόντος τα οποία δεν γνωστοποιούνται με την συγκεκριμένη διαφήμιση όπως π.χ το ετήσιο κυμαινόμενο επιτόκιο (16,50%) πλέον της εισφοράς ν. 128/75 0,60% συν την ετήσια συνδρομή εκ δρχ. 6.000 μετά το πρώτο εξάμηνο που προσαυξάνουν την τιμή του συγκεκριμένου προϊόντος. Ομως, η έκπτωση 10% στην πραγματικότητα παρέχεται υπό τον όρο ότι οι αγορές του ενδιαφερόμενου θα γίνουν περιοριστικά μέχρι τα Χριστούγεννα και θα είναι άνω των 100.000 δρχ. 

Σε κάθε περίπτωση αποκρύπτεται από τον καταναλωτή ότι το πραγματικό επιτόκιο της διαφημιζόμενης πιστωτικής κάρτας (17,10%) εν όψει του ότι το δικαιοπρακτικό επιτόκιο είναι σήμερα 9,25%, την καθιστά προϊόν (καταναλωτικής πίστης) παράνομο σε όση έκταση το πραγματικό επιτόκιο αυτής είναι ανώτερο του νόμιμου δικαιοπρακτικού κατά 7,85 εκατοστιαίες μονάδες ( 17,10%-9,25%). Εν προκειμένω, η συγκεκριμένη διαφήμιση ούτε νόμιμη είναι, ούτε λέει την αλήθεια. Δεν δημιουργήθηκε με πνεύμα κοινωνικής ευθύνης, δεν είναι σύμφωνη με τις αρχές του θεμιτού ανταγωνισμού ιδίως αν ληφθεί υπόψη ότι στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης τα επιτόκια είναι χαμηλότερα και κλονίζει την εμπιστοσύνη του κοινού στη διαφημιστική λειτουργία αφού διαφημίζει προϊόν με τιμή που είναι παράνομη, στοιχείο το οποίο κάποια στιγμή θα πληροφορηθεί ο καταναλωτής (αφού έχει πάρει το δάνειο) με αποτέλεσμα να διαπιστώσει την παραπλάνησή του ως προς την τελική και παράνομη τιμή του και έτσι θα κλονιστεί η εμπιστοσύνη του στη διαφημιστική λειτουργία. 

2.       EUROBANK

[Τηλεοπτικό - Εναρξη 24.11.2001]

Εκφωνητής

Νέο δάνειο FAST 1.000.000 από τη EUROBANK, το πιο γρήγορο εκατομμύριο που πήρατε ποτέ. Νέο δάνειο FAST ΣΕ 20 ΜΌΝΟ ΛΕΠΤΆ. Και τώρα το δώρο της EUROBANK για τα Χριστούγεννα, πρώτη δόση σε 6 μήνες άτοκα.

(Ραδιοφωνικό - Εναρξη 26.11.2001)

Εκφωνητής α :

Φέτος τα Χριστούγεννα η EUROBANK σας κάνει δώρο, 1,2,3,4,5,6 μήνες άτοκα. Χριστουγεννιάτικο δάνειο FAST 1.000.000 σε 20 μόνο λεπτά με πρώτη δόση μετά από 6 μήνες άτοκα.

Εκφωνητής β:

  Για το Χριστουγεννιάτικο δάνειο FAST ελάτε μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου στα καταστήματα EUROBANK - ERGASIAS, στα OPEN 24 ή τηλεφωνήστε στο 1144.

Η έμφαση δίδεται στο «δώρο της πρώτης δόσης σε 6 μήνες άτοκα».Το δάνειο προσφέρεται στην πραγματικότητα με κυμαινόμενο επιτόκιο 13,60% πλέον εισφοράς 0,60%, ήτοι συνολικά 14,20% (4,95% πέραν του σημερινού δικαιοπρακτικού και κατά τούτο παράνομο). Και πάλι αποκρύπτεται η επιβάρυνση απο τα «έξοδα φακέλου» δρχ 25.000 για το πρώτο έτος και 20.000 μετέπειτα.

3.       ΓΕΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ

[Τύπος –Aφίσσα]

Ti (σχήμα καρδιάς) Roma

ΓΕΝΙΚΗ VISA

Aποκτήστε τη ΓΕΝΙΚΗ VISA μέχρι 31/01/2002 με μεταφορά υπολοίπου 8,75% και κερδίστε 3 διανυκτερεύσεις στη Ρώμη!ΓΕΝΙΚΗ VISA.

Η διαφήμιση αυτή δίνει έμφαση στο ελκυστικό επιτόκιο 8,75% (πλέον εισφοράς 0,60%) επί εξάμηνο για μεταφορά στη συγκεκριμένη κάρτα χρεωστικού υπολοίπου άλλης (εξόφληση με χρέωση της νέας κάρτας) μέχρι 31-12-2002 καθώς και στο «δώρο» 3 διανυκτερεύσεων στη Ρώμη. Δεν αποκαλύπτεται το πραγματικό επιτόκιο που είναι 16,20 + 0,60 = 16,80% κυμαινόμενο, ήτοι κατά 8.45 εκατοστιαίες μονάδες αθέμιτα υψηλότερο του δικαιοπρακτικού καθώς και το ΣΕΠΕ.

Το περιεχόμενο όλων των ανωτέρω διαφημίσεων στοχεύει στην ενημέρωση και παρότρυνση των καταναλωτών να αποκτήσουν τις προσφερόμενες πιστωτικές κάρτες ή να συνάψουν προσωπικά καταναλωτικά δάνεια μετά των καθών με επιτόκια που υπερβαίνουν κατά πολύ το ισχύον σήμερα νόμιμο δικαιοπρακτικό επιτόκιο 9,25%.Ολα τα παραπάνω αποτελούν κλασσική περίπτωση συμπεριφοράς απαγορευόμενης από τις διατάξεις περί αθεμίτου ανταγωνισμού και το νόμο περί προστασίας του καταναλωτή.

ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗΣ

Οι τράπεζες εξέτασαν στελέχη τους για μάρτυρες που, σε γενικές γραμμές, κατέθεσαν ότι τα κρινόμενα διαφημιστικά μηνύματα δεν έχουν προβλήματα αλλά παραδέχθηκαν ότι δεν αναφέρουν τα επιτόκια τα οποία, όμως, τα μαθαίνει ο ενδιαφερόμενος όταν θα πάει στα τραπεζικά καταστήματα. Παραδέχθηκαν ότι οι τράπεζες έχουν σημαντικούς προϋπολογισμούς για διαφήμιση σε όλη τη διάρκεια κάθε χρόνου και ότι το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης γίνεται για κάρτες και καταναλωτικά δάνεια. Ενας ανέφερε ότι, κατά το τελευταίο τρίμηνο, η τράπεζά του απέκτησε 5.000 νέους πελάτες. Οταν ρωτήθηκαν από τον δικηγόρο της Ενωσης Καταναλωτών, παραδέχθηκαν ότι ο υποψήφιος πελάτης που έχει την πιεστική ανάγκη για το δάνειο, πηγαίνοντας στο κατάστημα της τράπεζας δεν είναι σε θέση να διαπραγματευτεί ούτε τους προτυπωμένους όρους της δανειακής σύμβασης, πολύ δε περισσότερο το επιτόκιο που είναι και παράνομο. Απλά θα υπογράψει τα πάντα για να πάρει το δάνειο. Είπαν και διάφορα άλλα οι μάρτυρες, ο Πρόεδρος τους ρωτούσε και τους ξαναρωτούσε γιατί δεν αναφέρουν ξεκάθαρα το επιτόκιο που είναι βασικό στοιχείο του προϊόντος αλλά οι απαντήσεις ήταν του τύπου «δεν χωράνε όλες οι λεπτομέρειες των όρων ενός δανείου στο κείμενο μιας διαφήμισης» με την αόριστη ένδειξη ότι «όταν έρθουν οι πελάτες θα τους δώσουμε όλες τις πληροφορίες». Ομως, το αντικείμενο της δίκης δεν ήταν τι θα μάθουν οι υποψήφιοι πελάτες όταν θα πάνε στην τράπεζα αλλά τι λένε και τι παραλείπουν οι διαφημίσεις. Και φάνηκε στο δικαστήριο ότι οι συγκεκριμένες διαφημίσεις έχουν μεγάλο έλλειμμα νομιμότητας, ηθικής και καλής πίστης ενώ μεταγενέστερες με περίπου τις ίδιες ελλείψεις συνεχίζονται να προβάλλονται. Εμείς οι καταναλωτές έχουμε σχηματίσει γνώμη για το ότι τέτοιες διαφημίσει είναι «δολώματα». Και έχουμε κατατάξει ανέκκλητα τις τράπεζες εκεί που ανήκουν γιατί έχουμε συνεκτιμήσει το σύνολο των προβλημάτων νομιμότητας, κακοπιστίας και παντελούς έλλειψης ηθικής στον τρόπο που λειτουργούν και που προσβάλλει κατάφορα πρώτα απ’ όλα την αξιοπρέπεια των πολιτών. Μένει τώρα να αποφανθεί για μια ακόμα φορά η Δικαιοσύνη. Και εμείς της έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη.

 

ΠΙΚΡΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ

Από όλα αυτά, δεν μένει σε κανένα καμιά αμφιβολία ότι οι τράπεζες βρίσκονται ήδη σε πολύ δύσκολη θέση και το καταλαβαίνουν πολύ καλά. Πέρασαν πλέον στην θέση του αμυνόμενου που έχει ξεσκεπαστεί για τις έντεχνες και αδιαφανείς μεθοδεύσεις τους. Για να βγάλουν πολλά κέρδη. Εμείς τους έχουμε πει πολλές φορές ότι, χωρίς την στοιχειώδη εκτίμηση της κοινωνίας και ατομικά κάθε πολίτη αυτής της Χώρας θα πρέπει να είναι πολύ ανήσυχες για το μέλλον τους. Ηδη, αυτά που τις βαρύνουν είναι συντριπτικά και το γνωρίζουν. Οπως το γνωρίζει και η Κυβέρνηση Σημίτη. Ολοι τους ελπίζουν (μάταια) σε θαύμα. Ολοι οι λογαριασμοί, όμως, τόσο για τις τραπεζικές τοκογλυφίες και αδικοπραξίες όσο και για τις πολιτικές ευθύνες θα πληρωθούν εδώ και τώρα, με μετρητά και όχι με μεταχρονολογημένες υποσχέσεις, πολιτικές υπεκφυγές και ποικιλόχρωμα «φέσια με φούντες».

 


Δάνεια: Προηγούμενη Σελίδα        Δάνεια: Αρχική Σελίδα        Δάνεια: Προηγούμενη Σελίδα
Advertised by Ati Advertising on se.gr