www.otsm.idx.gr - Οι Τράπεζες Στο Μικροσκόπιο





ΤΡΙΓΩΝΙΚΕΣ ΤΡΑΠΕΖΟΠΑΓΙΔΕΣ

·         Τράπεζες και κέντρα αδυνατίσματος
·         Με κομπίνες αδυνατίζουν τα πορτοφόλια
των ανυποψίαστων καταναλωτών

 

Σε επιδημία επικίνδυνων διαστάσεων έχουν εξελιχθεί οι πρωτοφανείς μεθοδεύσεις των τραπεζών που συμβάλλονται με κέντρα αδυνατίσματος για να προσφέρουν "υπηρεσίες" πιστωτικής διευκόλυνσης των καταναλωτών. Αντί να αδυνατίσουν όμως οι καταναλωτές, αδυνατίζουν τα πορτοφόλια τους γιατί οι τράπεζες φροντίζουν να παγιδεύουν τους ανυποψίαστους καταναλωτές και να τους φορτώνουν κινδύνους και κόστη που δεν τους ανήκουν ενώ οι ίδιες κρατούν τα κέρδη χωρίς να αναλαμβάνουν κανένα κίνδυνο.

ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ.. ΣΑΓΩΝΙΑ

Ετσι, πέρα απο την άμεση λεηλασία δανειοληπτών και εγγυητών, οι παμπόνηροι τραπεζίτες έχουν ανοίξει και νέες αγορές για την εξασφάλιση υπερκερδών με τις λεγόμενες "τριγωνικές" συναλλαγές που ήδη λειτουργούν σαν "τραπεζοπαγίδες" σε βάρος μέρους του κοινού που ακόμα τις εμπιστεύεται. Δίνουμε σήμερα μια χαρακτηριστική περίπτωση παραπλάνησης καταναλωτή που έπεσε σε πρωτοφανή τραπεζοπαγίδα ενός γνωστού κέντρου αδυνατίσματος και μιας ξένης τράπεζας που λειτουργεί για τους πολλούς της "φίλους" και στην Ελλάδα. Ναί, ναί, ο τραπεζικός ανταγωνισμός στη λεηλασία των πολιτών λειτουργεί καλά και οι Ελληνες τραπεζίτες δεν βγάζουν πια το χαβιάρι τους τόσο εύκολα όσο παλαιότερα... Για να προωθούν τις πιστωτικές τους κάρτες, συμβάλλονται με διάφορες εταιρείες που προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες και δίνουν την δυνατότητα στους καταναλωτές να τα εξοφλούν με μηνιαίες δόσεις. Για να αγοράζει δηλαδή ο κοσμάκης πράγματα που δεν θα αγόραζε εάν η πληρωμή ήταν με μετρητά. Εμπόριο και κατανάλωση "φούσκα" δηλαδή. Και εάν στο τέλος συμβεί κάτι και ο καταναλωτής δεν μπορέσει να πληρώσει στην ώρα του, τότε σπάει η "φούσκα" με αποτέλεσμα ένα μεγάλο πακέτο προβλημάτων γι' αυτόν με επικεφαλής τον ευτελισμό, τον διασυρμό και όλα τα παράγωγα της "ξεφτίλας" από την υπερχρέωση και την αδυναμία πληρωμής που γνωρίζουν σήμερα εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνικές οικογένειες που κάνουν το λάθος να παρασυρθούν απο τις σειρήνες των τραπεζών και των δελεαστικών προσφορών πιστώσεων του τύπου...."πάρε τώρα και πλήρωσε την πρώτη δόση με τους επόμενους Ολυμπιακούς αγώνες". Η παρουσία της τράπεζας στην τριγωνική συναλλαγή στοχεύει στο να οδηγηθεί ο καταναλωτής εκ του ασφαλούς σε μειονεκτική θέση, να υπογράψει ότι του δώσουν και να δεχθεί χωρίς κανένα περιθώριο διαπραγμάτευσης τη σύμβαση προσχωρήσεως που θα του παρουσιάσουν για υπογραφή.

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

Με επιστολή της στην τράπεζα, η Ενωση Καταναλωτών & Δανειοληπτών κατήγγειλε τον εμπαιγμό σε βάρος του καταναλωτή και ζήτησε τη διαγραφή της οφειλής που ήδη έχει ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο. "Μετά από διαμαρτυρία του παραπάνω μέλους της Ενωσής μας και μετά απο σχετική έρευνα που πραγματοποιήσαμε για τα καταγγελλόμενα, επιθυμούμε να σας ενημερώσουμε για τα εξής: Το μέλος μας συμφώνησε με το κέντρο αδυνατίσματος (αναφέρεται ο διακριτικός τίτλος) για ένα πολύμηνο πρόγραμμα αξίας 700.000 με πίστωση μεσω της κάρτας και μηνιαίες καταβολές. Εκανε χρήση των υπηρεσιών μόνο για 1-2 μήνες γιατί στη συνέχεια το συγκεκριμένο αυτό κέντρο διέκοψε τη λειτουργία του λόγω πτώχευσης. Η κάρτα είχε όμως χρεωθεί με την συνολική αξία του προγράμματος πλέον τόκων με αποτέλεσμα στις 5.6.2001 να οφείλονται Δρχ 1.027.797. Εγιναν μερικές πληρωμές και ήδη έχει από την τράπεζά σας οχλήσεις για τη συνέχισή των. Η πελάτισσα θεωρεί ότι το κέντρο αδυνατίσματος δεν εκπλήρωσε τις συμβατικές υποχρεώσεις του ενώ η τράπεζά σας διεκδικεί την πληρωμή υπηρεσιών που δεν έχουν προσφερθεί με αποκλειστική υπαιτιότητα του αντισυμβαλλομένου σας κέντρου αδυνατίσματος που, προφανώς, έχει προεισπράξει το ποσό των Δρχ 700.000.

Από πλευράς μας και με γνώμονα την ανάγκη προστασίας του καταναλωτικού κοινού, διαπιστώνουμε ότι η δική σας ανάμειξη ως τρίτου μέρους της συναλλαγής είχε σαν αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, να δημιουργηθεί στην πελάτισσα η παραπλανητική εντύπωση αυξημένης αξιοπιστίας του συμβεβλημένου μαζί σας κέντρου. Η τελευταία δεν συμφώνησε με την ελεύθερη θέλησή της να προκαταβληθεί στο κέντρο η συνολική αξία του συμβολαίου. Με την ανάμειξή σας στη συναλλαγή σε ρόλο πιστοδότη, το τελικό αποτέλεσμα όμως ήταν:

·        Να αναλάβει τον πιστωτικό κίνδυνο από την προκαταβολή η πελάτισσα και όχι η τράπεζά σας που δεν είχε ούτε την πρόθεση για κάτι τέτοιο αλλά ούτε και τη δυνατότητα να αξιολογήσει τη φερεγγυότητα, την οικονομική κατάσταση, τη βιωσιμότητα και την καλή πορεία του κέντρου σαν οικονομική μονάδα

·        Η τράπεζά σας να αναλάβει μόνο την εκταμίευση του ποσού με χρέωση της κάρτας χωρίς πιστωτικό κίνδυνο αλλά με πολλαπλά οφέλη (προμήθεια απο το κέντρο, τόκους στο υπόλοιπο της κάρτας, συνδρομή κάρτας, κέρδη απο άλλες αγορές με την ίδια κάρτα, κ.ά.)

Με βάση τις παραπάνω διαπιστώσεις, το δικαίωμα του καταναλωτή να κάνει επίσχεση στη καταβολή του τιμήματος όταν ο προμηθευτής δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του και σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία συμπεριλαμβανομένης και εκείνης για την προστασία του καταναλωτή τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ενωση, σας καλούμε:

·        Να διαγράψετε το χρεωστικό υπόλοιπο της παραπάνω κάρτας, σε πλήρη απαλλαγή της κατόχου, με γραπτή ενημέρωσή μας το αργότερο μέχρι την 12 Σεπτεμβρίου 2001. Μετά την ημερομηνία αυτή, θα προχωρήσουμε σε κάθε αναγκαία ενέργεια προς κάθε κατεύθυνση για την προστασία του μέλους μας και τον καταλογισμό τυχόν πάσης φύσεως ευθυνών σε κάθε υπεύθυνο καθώς και την ευρύτερη δημοσιοποίηση της υπόθεσης για ενημέρωση των Ελλήνων καταναλωτών

·        Να κάνετε το ίδιο για όλες τις άλλες παρόμοιες συναλλαγές μεσω της τραπέζης σας του ιδίου κέντρου

·        Να επανεξετάσετε την πολιτική σας για τέτοιες τριγωνικές συνεργασίες που, όπως υλοποιούνται απο το σύνολο σχεδόν των τραπεζών, αποτελούν ραγδαία ανερχόμενη απειλή για τα νόμιμα συμφέροντα των καταναλωτών

Η παρούσα κοινοποιείται στις αρμόδιες αρχές για ενημέρωση και για τις ενέργειές τους για τον έλεγχο και τον σαφή προσδιορισμό του ρόλου των πιστωτικών ιδρυμάτων σε τέτοιες τριγωνικές συναλλαγές και τη γενικότερη διασφάλιση των συμφερόντων των καταναλωτών.

Σχετικά, υποβάλλομε για πρώτη φορά και την πρόταση να αναλάβει ο Σύνδεσμος Διαφημιζομένων Ελλάδος να εκδίδει και να δημοσιεύει μηνιαίο δελτίο επιχειρήσεων που διακόπτουν τη λειτουργία τους για την οφειλόμενη ενημέρωση του κοινού στο οποίο στο παρελθόν αυτές είχαν απευθυνθεί διαφημιστικά, με ειδική αναφορά και στα ονόματα των τραπεζών που παρείχαν πιστωτικές διευκολύνσεις κατ' ευθείαν στους πελάτες. Η δημοσιότητα αυτή είναι αναγκαία για την αποφυγή σοβαρών παρενεργειών, όπως έγινε και με το κλείσιμο προ διετίας και μετά από λειτουργία πολλών μηνών παράνομου υποκαταστήματος ανύπαρκτης Αγγλικής τράπεζας από την Αστυνομία και την Τράπεζα Ελλάδος χωρίς δημόσιες ανακοινώσεις με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν ακόμα επιταγές και να δημιουργούνται συνεχώς νέα θύματα."

ΑΛΑΖΟΝΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Οπως συνήθως, η απάντηση της τράπεζας ήταν αλαζονική, εριστική, στρεψόδικη και ανεύθυνη. Ετσι λέει η νομοθεσία, έτσι γίνεται στην αγορά, έτσι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο, ο πελάτης έχει τον κίνδυνο και άλλες τέτοιες υπεκφυγές. Για τις καλές δε υπηρεσίες της, η καλή αυτή τράπεζα χρεώνει τους κατόχους της κάρτας της με τοκογλυφικούς τόκους με το αστρονομικό επιτόκιο 17,80% πλέον επιβαρύνσεων, συνδρομών, εξόδων και άλλα δεινά. Το ότι οι τόκοι είναι τοκογλυφικοί, δεν το λέμε μόνο εμείς αλλά το αναφέρει ξεκάθαρα και πέραν κάθε αμφιβολίας ο Άρειος Πάγος στην πρόσφατη απόφασή του 1219/2001 για τις πιστωτικές κάρτες. Η ίδια αυτή καλή τράπεζα δίνει στους καταθέτες της τόκο 0% για ποσά μέχρι 300.000 και 2% για ποσά από 300.000 μέχρι 1 εκατομμύριο. Η τεράστια διαφορά τόκων προσφέρει το αναγκαίο ημερήσιο χαβιάρι στους τραπεζομετόχους αλλά καλύπτει και τις ζημιές απο επισφάλειες από τις κάρτες που εγκρίνει μεν η τράπεζα αλλά επιρρίπτει το κόστος στους συνεπείς της πελάτες, όπως κάνει όλο το συνδικάτο των απανταχού καλών τραπεζιτών. Το συνολικό αυτό θέμα των τριγωνικών συναλλαγών είναι στα χέρια των Ενώσεων καταναλωτών που είναι αποφασισμένες να το επιλύσουν οριστικά και να προστατέψουν τα μέλη τους. Γιατι ο Έλληνας καταναλωτής είναι και Ευρωπαϊος καταναλωτής και έχει πολλά δικαιώματα απο την νομοθεσία που πρέπει να χρησιμοποιεί. Θα πρέπει να γίνει δόγμα για όλους τους καταναλωτές το ότι "όπου εμπλέκεται τράπεζα, υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι και άπειρες παγίδες".

ΠΟΛΛΑ ΤΑ ΘΥΜΑΤΑ

Μια άλλη κυρία, έστειλε σε παγκοσμίως γνωστό Studio γυμναστικής την παρακάτω επιστολή διαμαρτυρίας: "Τον Ιανουάριο 2001 και σε κατάσταση καλής υγείας, υπέγραψα σύμβαση 3ετούς διάρκειας με την επιχείρησή σας και πιστοδότη την Τράπεζα ......., για ένα πρόγραμμα γυμναστικής συνολικού ποσού Δρχ. 503.000 για το οποίο μου εξεδόθη πιστωτική κάρτα. Εκανα χρήση των υπηρεσιών του γυμναστηρίου σας δύο μόνο φορές, γιατί στη συνέχεια καθηλώθηκα κλινήρης για δύο ολόκληρους μήνες (έως τέλος Μαϊου 2001) απο σοβαρότατο και συνεχιζόμενο πρόβλημα στην οσφυϊκή χώρα για το οποίο υποβάλλομαι σε ειδική αγωγή. Για τους λόγους αυτούς σας ζήτησα προφορικών και εγγράφως προσκομίζοντάς σας και σχετικές ιατρικές γνωματεύσεις τόσο απο δημόσιους όσο και ιδιώτες ειδικούς, να προβείτε στην ακύρωση του προγράμματος και στη διακοπή των συμβατικών μου υποχρεώσεων, αφού δεν υπήρχε προοπτική -ούτε και μέχρι σήμερα δύναμαι - να κάνω χρήση των υπηρεσιών του γυμναστηρίου σας. Η κάρτα που μου εξεδόθη, απο την αρχή χρεώθηκε με τη συνολική αξία του προγράμματος, πλέον τόκων, με αποτέλεσμα παρά την εκ μέρους μου ομαλή εξόφληση των μηνιαίων καταβολών, το υπόλοιπο να αυξάνεται τοκιζόμενο, η τράπεζα να διεκδικεί την πληρωμή υπηρεσιών που δεν μου έχουν παρασχεθεί ενώ, τέλος, η επιχείρησή σας έχει προεισπράξει τη συνολική αξία του προγράμματος.

Το πλέον δυσάρεστο είναι όμως ότι οι όροι της σύμβασης που κλήθηκα να υπογράψω ήταν έντυποι και αδιαπραγμάτευτοι. Σε κανένα σημείο δεν αναφέρεται το δικαίωμα του καταναλωτή να υπαναχωρήσει για σοβαρό λόγο. Προβλέπεται δε ποινική ρήτρα 25% της συνολικής αξίας του προγράμματος για την περίπτωση που δεν το ολοκληρώσει. Παρά την ανάμειξη της τράπεζας, ο πιστωτικός κίνδυνος απο την προκαταβολή της συνολικής αξίας του προγράμματος μετακυλύεται εξ' ολοκλήρου σε μένα ενώ η τράπεζα έχι πολλαπλά οφέλη απο την κάρτα και η επιχείρησή σας καρπούται χρήματα για υπηρεσίες που ουδέποτε παρασχέθηκαν". Ζητά δε την ακύρωση της συναλλαγής και την διαγραφή όλων των ποσών που χρεώθηκαν στην κάρτα και με τη παρέμβαση της Ενωσης Καταναλωτών ν & Δανειοληπτών και το πρόβλημα αυτό οδηγήθηκε για αντιμετώπιση στο Υπουργείο Ανάπτυξης, του οποίου Γενική Γραμματεία Καταναλωτή είναι δέκτης χρόνια τώρα ατέλειωτων παραπόνων και καταγγελιών.

ΧΑΛΙΑ ΑΔΙΟΡΘΩΤΑ

Καταγγελίες καταναλωτών σαν τις παραπάνω υπάρχουν χιλιάδες. Είναι προφανές ότι και οι "έξυπνες" επιχειρήσεις, με την συνεργασίες τους με τις 'πανέξυπνες" τράπεζες, στήνουν την γνωστή πια παγίδα στον καταναλωτή. Τον δελεάζουν με μεγάλες εκπτώσεις για να υπογράψει συμβάσεις μακροχρόνιας διάρκειας. Οι συμβάσεις είναι τυπωμένες και συνεπώς αδιαπραγμάτευτες, γεμάτες με μονομερείς, καταχρηστικούς και παράνομους όρους ενώ του δίνεται η παραπλανητική εντύπωση ότι "οι συμβάσεις είναι εντάξει και γι' αυτό τις υπογράφουν όλοι". Τελικά ο καταναλωτής είναι απελπιστικά απροστάτευτος, όταν δε προκύψει κάποιο πρόβλημα ανωτέρας βίας, συνήθως υγείας, διαπιστώνει ότι είναι παγιδευμένος και ότι η τράπεζα παραμονεύει για τον οδηγήσει στα δικαστήρια, στους πλειστηριασμούς για το σπίτι του και στον απέραντο ευτελισμό. Το συμπέρασμα είναι ότι "τα ψιλά γράμματα στις τυπωμένες συμβάσεις των τραπεζών και των τριγωνικών συναλλαγών κάνουν κακό στην υγεία, στην ψυχική ισορροπία και στην περιουσία του πολίτη". Δυστυχώς όμως, ο έντονος ατομισμός του Ελληνα τον οδηγεί αφενός να "κάνει του κεφαλιού του χωρίς να ρωτάει πρώτα" και αφετέρου να μην παραδέχεται τις γκάφες του και να καταφεύγει στους ειδικούς, όπως στην προκείμενη περίπτωση είναι οι Ενώσεις καταναλωτών. Ετσι επιτρέπουν στις τράπεζες και στις συμβεβλημένες "έξυπνες" επιχειρήσεις να τους λεηλατούν χωρίς να δίνουν λογαριασμό πουθενά. Εμείς θα τους συμβουλεύαμε πάντα να ρωτάνε τις Ενώσεις ΠΡΙΝ υπογράψουν οποιαδήποτε σύμβαση για να μαθαίνουν πόσες και ποιες παγίδες τους περιμένουν.



Δάνεια: Προηγούμενη Σελίδα        Δάνεια: Αρχική Σελίδα        Δάνεια: Προηγούμενη Σελίδα
Advertised by Ati Advertising on se.gr